Chyba każdy z nas spotkał się w praktyce z rebrandingiem, nie zawsze jednak wiedząc, że ma z nim tak naprawdę do czynienia. Czym dokładnie jest rebranding? Jakie ma wady i zalety? Kiedy jest on stosowany?

Produkty na sklepowych półkach bardzo często rozpoznajemy po charakterystycznym opakowaniu. Jednak czasy stale się zmieniają i zmienia się również estetyka, czyli to, co uznajemy za ładne i przyjemne dla oka. W ślad za tymi zmianami podąża też identyfikacja wizualna, czyli różnego rodzaju znaki graficzne, które pozwalają na identyfikację konkretnej firmy, marki, produktu.

W tym kontekście pojawia się termin rebrandingu, którym określa się ogólne zmiany, które mają dotyczyć konkretnej marki, firmy czy produktu.

Na czym polega rebranding?

Rebrandingiem określa się proces transformacji elementów takich jak oferowane produkty, usługi, ale również inną identyfikację wizualną, co ma na celu osiągnięcie lepszej pozycji konkretnej firmy czy marki na rynku.

Warto przy tym zaznaczyć, że rebranding polega nie tylko na zmianie samego logo, ale również na modyfikacji innych elementów związanych z marką, co związane jest z jej nową strategią skupioną na poprawie wyników.

Na rebranding składają się wówczas:

  • przygotowanie nowej strategii marki na bazie przeprowadzonych badań rynkowych i konsumenckich
  • opracowanie nowej identyfikacji wizualnej konkretnej marki czy firmy
  • wprowadzenie odpowiednich zmian w komunikacji z klientem
  •  zakomunikowanie zmian – na zewnątrz oraz wewnątrz danej firmy

Zatem rebranding jest bardzo złożonym procesem, który może trwać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy.

Główne korzyści z rebrandingu to:

  • poprawa wizerunku konkretnej marki czy firmy
  • zwiększenie poziomu zadowolenia klientów
  • sygnalizacja istotnych zmian zachodzących w firmie
  • oszczędności związane z unifikacją marek w grupie
  • podwyższenie jakości obsługi klienta
  • zwiększenie obrotów i marży
  • ulepszenie kultury organizacyjnej

Oczywiście, warto też wskazać, że rebranding może mieć swoje minusy, na przykład wymaga dodatkowych kosztów, które związane są ze zmianą identyfikacji wizualnej. Również klienci mogą być nie zawsze zadowoleni z wprowadzonych zmian, dlatego wcześniej zaleca się prowadzenie specjalnych badań mających na celu określenie, czy są oni związani z konkretną identyfikacją wizualną marki czy firmy.

Jednak w większości przypadków przeprowadzenie kompleksowych działań rebrandingowych pozwala firmom na uzyskanie bardzo dobrych rezultatów, dlatego warto traktować je jako przyszłościową inwestycję.